Een planologisch attest is een officieel document dat duidelijkheid geeft over de ruimtelijke bestemmingen van een bepaald perceel (is het zone-eigen of zonevreemd?). Het attest geeft aan of het huidige of geplande gebruik van het perceel in overeenstemming is met het geldende bestemmingsplan en andere ruimtelijke ordeningsvoorschriften. Hiermee biedt het zekerheid aan eigenaren en potentiële kopers over de ontwikkelingsmogelijkheden en beperkingen van het terrein.
Ieder perceel in Vlaanderen heeft middels de gewestplannen een bestemming gekregen. In de dorpskernen of in de stad is dit meestal woongebied, in het buitengebied is dit meestal landbouwgebied (agrarisch gebied) of groengebied (bosgebied, natuurgebied…).
Wanneer je als particulier of als ondernemer met je woning of met je bedrijf niet in de juiste zone ligt, zit je in een zonevreemde context. Voorbeelden zijn een residentiële woning in landbouwgebied of een landbouwbedrijf in natuurgebied.
Vaak is dit een historisch gegeven. Bijvoorbeeld indien je woning of je bedrijf dateert van voor de inwerkingtreding van de gewestplannen. Maar soms houdt dit ook verband met de tijdsgeest. Bijvoorbeeld een landbouwer die na zijn pensioen besluit om te stoppen met boeren en zijn bedrijf vervreemd aan derden, niet landbouwers.
Als je als bedrijf zonevreemd gelegen bent, zijn de mogelijkheden uiteraard beperkt. Het heeft dan ook niet dadelijk zin om een traditionele aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen.
Een aanvraag voor een planologisch attest kan echter wel soelaas bieden. Aan de hand van een aanvraag voor een planologisch attest ga je aan de overheid immers uitdrukkelijk vragen om voor eens en altijd een duidelijk standpunt in te nemen over je bedrijf. Is er ter plaatse van mijn bedrijfssite nog toekomst of niet? Kan ik in de toekomst eventueel nog uitbreiden of niet?
Indien je planologisch attest wordt goedgekeurd mag er achtereenvolgens een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend worden. Simultaan hiermee maakt de overheid – speciaal voor jou – een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).
Uiteraard kan niet eender welk bedrijf een planologisch attest aanvragen. Zo moet het bijvoorbeeld gaan om bestaande bedrijven die een vergunde activiteit uitoefenen op een bestaande locatie. Met andere woorden, bedrijven die in het verleden steeds een loopje hebben genomen met de wettelijke verplichtingen en bijgevolg niet over alle noodzakelijk vergunningen beschikken, komen niet in aanmerking.
Verder mogen de betrokken bedrijven niet verkrot zijn. Met andere woorden, wanneer je bedrijf gedurende lange tijd leegstaat of dat er zichtbare verwaarlozing/verkrotting is, kom je ook niet in aanmerking.
Besef dat dergelijke dossiers niet eenvoudig zijn. Een aanvraag voor een planologisch attest moet verplicht vooraf gegaan worden door een Plan-MER. Zeg maar de voorafgaandelijke beoordeling van alle effecten van de geplande werken.
Vervolgens kan er werk gemaakt worden van het eigenlijke aanvraagdossier planologisch attest. Dit lijvig dossier bevat een duidelijke omschrijving van de bedrijfsactiviteiten, een overzicht van het bedrijfsterrein en eventuele ander sites, een analyse van de vergunde toestand, een mooie fotoreportage enz.
Op tijd beginnen is dus de boodschap!
Conform de Vlaamse Codex op de Ruimtelijke Ordening (VCRO) is de gemeente bevoegd om een aanvraag tot planologisch attest inhoudelijk af te handelen.
In een aantal specifieke gevallen is het Vlaams gewest of de provincie bevoegd. Zo zal de minister oordelen indien je bedrijf gelegen is in een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) of indien je bedrijf voor een groot stuk gelegen is in VEN-gebied. De provincieraad zal op haar beurt oordelen wanneer je bedrijf gelegen is in een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP).
Wil je meer weten over de mogelijkheden rond een planologisch attest voor jouw site? Aarzel niet om ons te contacteren.