Definitief PAS
Twee jaar na het stikstofarrest kwam er op 10 maart 2023 dan eindelijk een akkoord over het definitieve PAS. In dit definitieve PAS (D-PAS) zitten o.a. volgende onderwerpen omvat: brongerichte maatregelen, een stikstofsaneringsplan met herstelmaatregelen, de flankerende maatregelen, kaders voor de beoordeling van de impact van NOx en NH3 en een systeem van monitoring en borging. Er zijn slechts enkele zaken veranderd ten opzichte van de conceptnota van een jaar geleden.
Emissiescenario G8: generieke reductie tegen 2030
De initiële conceptnota was opgebouwd uit twee grote delen. Enerzijds het “Emissiescenario G8”, dit omvat de generieke reductie die men tegen 2030 wil behalen. Onder meer de doelstellingen van het luchtbeleidsplan maken hier ook deel van uit. Daarnaast zijn er ook enkele maatwerkgebieden afgebakend waar naast de algemene maatregelen nog verdere stappen ondernomen worden.
Luchtbeleidsplan
Luchtverontreiniging heeft nog steeds een schadelijke impact op onze gezondheid en op het leefmilieu. In het luchtbeleidsplan formuleert de Vlaamse overheid doelstellingen die kaderen binnen de Europese beleidscontext. Dit omvat maatregelen voor alle bronnen van luchtverontreiniging waaronder ook de landbouw. Het is de bedoeling om op basis van deze maatregelen de doelstellingen te behalen op korte termijn (zo snel mogelijk), op middellange termijn (2030) en lange termijn (2050).
Piekbelasters
De piekbelasters (of voorheen rode bedrijven) worden niet langer geïdentificeerd vanuit een gesloten lijst. In het D-PAS kijkt men naar enkele criteria om de piekbelasters te bepalen.
Deze criteria houden rekening met:
De actuele toestand
Of je 2 van de laatste 3 jaar een impactscore had groter dan 50 %
Berekening o.b.v. verfijnde modellen en eigen data
Het initiatief komt vanuit de VLM voor de identificatie als piekbelaster waaruit de instap in het flankerend beleid voortvloeit. Er wordt een "aanklampend beleid" vooropgesteld. Decretaal wordt een beroepsprocedure voorzien waarmee verder kan ingegaan worden op de identificatie als piekbelaster en waarin dit al dan niet kan weerlegd worden.
Ben je een piekbelaster, dan heb je de mogelijkheid om je bedrijf stop te zetten, je activiteiten om te schakelen i.f.v. natuurbeheer of een reconversie te doen naar akkerbouw en de emissies van je dieren stop te zetten.
Stond je al op de lijst van piekbelasters sinds 2015 en wordt dat nu opnieuw bevestigd? Dan moet je uiterlijk tegen 2030 stoppen met je activiteiten, of vroeger bij het aflopen van de vergunning.
Om de bedrijven die moeten stoppen tegemoet te komen, heeft de overheid een uitkoopplan klaar. Daarbij geldt hoe vroeger je stopt, hoe groter de uitkering. Stop je in 2024 dan ontvang je 30% meer vergoeding, in 2025 is dat 25% meer enz.
Bedrijven die nu voor het eerst geïdentificeerd worden als piekbelaster krijgen 30% meer als ze stoppen in 2027, 20% meer in 2028 enz. De exploitatie mag ook worden verdergezet maar dan moet het bedrijf de emissiereducties van G8 realiseren tegen 2030, waarbij de impactscore wordt verminderd tot onder de 50%.
Bij het berekenen van de vergoeding wordt rekening gehouden met o.a. de resterende looptijd van de vergunning, de economische toestand van het bedrijf, het inkomen en de waarde van de infrastructuur en gronden. Gronden kunnen vrijwillig te koop aangeboden worden, met voorkooprecht van de overheid.
Emissiereductie mestverwerkingen
Emissiereductie veehouderij
Generieke maatregelen veehouderijen
Nulbemesting gronden binnen SBZ H en VEN
Significantiekader ammoniak
NER
Flankerend beleid
Om landbouwers te ondersteunen in de nieuwe opgelegde maatregelen, voorziet de regering een flankerend beleid. Wanneer er elementen uit dit beleid zouden vernietigd worden door de Europese Unie, zal de regering een gelijkwaardige vergoedingsregeling opstellen.
Bij de uitkoopregeling voor varkenshouders kan er eventueel een tweede fase komen waar bedrijven met een lagere impactscore kunnen toegelaten worden.
Normaal kunnen enkel bedrijven met een impactscore hoger dan 20% beroep doen op de vrijwillige opkoopregeling. Aangezien er ook interesse is van bedrijven met een lagere score, zullen alle oranje bedrijven (impactscore groter dan 5%) kunnen intekenen via een gesloten call systeem.
Jonge landbouwers zullen toegang krijgen tot grond via de grondenbankwerking die voorrang zal geven aan jonge landbouwbedrijven in ontwikkeling.
VLIF investeringssteun: Om de investeringen die gepaard gaan met de ammoniak reducerende investeringen en het toepassen van PAS maatregelen te helpen ondersteunen, voorziet men om de steunpercentage op te trekken van 30% naar 40% (of van 40% naar 65% voor jonge landbouwers). Voor verbredingsactiviteiten zal de VLIF-steun verhoogd worden van 30% naar 40% (jonge landbouwers kunnen rekenen op 10% extra). De hoogste subsidiepercentages zijn voor bedrijven met activiteiten in verbreding, biologische landbouw, korte keten en agro-ecologie.
Nulbemesting: Er wordt een compensatievergoeding van 15.000 euro per ha voorzien voor wie vervroegd stopt op 1/01/2024 met bemesten in SBZ-H. Dit bedrag bouwt geleidelijk af tot 12.500 euro per ha voor wie stopt vanaf 1/01/2028. Ook voor nulbemesting in VEN-gebieden geldt dezelfde compensatievergoeding.
Sociale begeleiding landbouwers: Er wordt een transitiemanager aangesteld die landbouwbedrijven zo goed mogelijk begeleidt in samenwerking met het departement landbouw en de VLM.
Stopzettingsregeling specifiek voor de varkenshouder
Men beoogt een reductie van het aantal varkens met 30% tegen 2030. Hiervoor zal het binnenkort mogelijk zijn om een vrijwillige stopzetting aan te vragen. Daarover lees je meer in dit artikel.
Wat na 2030?
In de toekomst zal er maximaal ingezet moeten worden op gebiedsgerichte en specifieke aanpak via innovatieve technieken, hervormingen van het NER-instrumentarium en een afstemming op het mestbeleid.
En nu…
Het milieueffectenrapport voor het D-PAS werd op 9 maart goedgekeurd. Nu dient de stikstofnota die werd afgeklopt door de ministers nog in een ontwerpdecreet gegoten te worden om vervolgens voorgelegd te worden voor goedkeuring. In afwachting van dit decreet zal er op korte termijn een omzendbrief komen ter vervanging van de ministeriële instructie en de richtsnoeren voor de beoordeling van de omgevingsvergunningsaanvragen, zodat de beoordeling van de dossiers al deels kan afgestemd worden op het D-PAS.
Daarnaast zal, los van het D-PAS ook een apart toetsingskader uitgewerkt worden voor de VEN-gebieden.
De mogelijkheden op vlak van extern salderen en het verhogen van de vergunningsdrempel voor de veehouderijen en mestverwerkingen worden met een nieuw MER verder onderzocht met als bedoeling deze in 2025 te kunnen toepassen.
Recente projecten
Blijf op de hoogte van de laatste landbouwweetjes! Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.