5 vraagstukken bij de start van korte keten op je bedrijf

De korte keten is hip en dat hebben veel land- en tuinbouwers geweten. De relatie tussen boer, consument en voedsel vaart er wel bij en de landbouwsector krijgt zijn welverdiende aandacht.

Al is de weg naar een rendabel korte keten project niet altijd even evident, je dient rekening te houden met de wetgeving en er kruipt heel wat werk in, toch kiezen veel land- en tuinbouwers resoluut voor de korte keten. 

Denk jij erover na de stap te wagen om je producten rechtstreeks aan de klant te verkopen? Dan zullen onderstaande vraagstukken ongetwijfeld de revue passeren!

1. Het product: van melk tot hoeveboter of groenten rechtstreeks uit de grond

Elk bedrijf is anders en heeft daarom ook andere mogelijkheden als het aankomt op de verkoop van producten. Het is belangrijk om jouw mogelijkheden vooraf goed te analyseren. 
De hamvraag is natuurlijk het product dat je verkoopt. Dat kan in pure vorm, denk aan aardappelen, scharreleieren of melk, maar je kan er ook voor kiezen om je producten te verwerken tot bijvoorbeeld hoevevlees, ijsjes of quiche. 
Om een geschikte en realistische keuze te maken zet je alle voor- en nadelen op een rij en ga je de haalbaarheid en het rendement na voor jouw verschillende opties. 

2. Waar kan je producten aanbieden?

De korte keten kent verschillende verkoopopties. Van een boerenmarkt tot een eigen hoevewinkel of pluktuin. Afhankelijk van de producten die je wil verkopen, de buurt waarin je gelegen bent en de beschikbare accommodatie kan je uitzoeken welke optie(s) het best aansluit(en) op jouw onderneming. 
Hou daarnaast ook rekening met nevenfactoren zoals de kosten voor de inkleding van je hoevewinkel, de bereikbaarheid van je bedrijf of verkooplocatie, de tijd die je in de verkoop of verwerking moet steken enz. Al deze factoren zullen immers mee bepalen welke optie voor jou haalbaar is. 

3. Quanta costa, die hoeveproducten? 

Of je nu aardappelen verkoopt via een automaat of hoevevlees verwerkt en verkoopt in de hoeveslagerij, je moet vooraf nadenken over de prijszetting van je product. Het voordeel van korte keten is dat je als boer een eerlijke prijs kan ontvangen nu verschillende schakels achterwege gelaten worden. Verwerk je jouw producten voor verkoop, dan zal jouw kostprijsberekening wat meer analyse vergen. 

4. Promotie van producten in de omgeving

Jij kent je verkoopkanalen en je producten, maar hoe zit dat met de buurtbewoners, jouw consumenten? Een geslaagde verkoop valt of staat mede dankzij de klanten die jouw producten willen kopen. Maar hoe bereik je die potentiële klanten? En belangrijker, hoe overtuig je hen om jouw producten te kopen? 
Start je met korte keten, werk dan ook aan de promotie en communicatie rond jouw verkooppunt en producten. Rechtstreeks kopen bij de boer is voor veel consumenten een meerwaarde, maar dan moeten ze natuurlijk wel op de hoogte zijn. 

      5. Vertel de consument jouw bedrijfsverhaal

      Consumenten die rechtstreeks bij de boer kopen doen dat enerzijds voor de verse producten, maar anderzijds ook voor de beleving en authenticiteit die ze niet in een grootwarenhuis kunnen vinden. Klanten die kiezen voor korte keten zijn oprecht geïnteresseerd in de werking van jouw bedrijf. Doe je aan korte keten, dan kan je naast verkopen ook informeren. Wees transparant over de werking van je bedrijf en vertel jouw verhaal. Op die manier bouw je een waardevolle relatie op met je klanten en omgeving én werk je mee aan een beter imago voor de land- en tuinbouwsector. 


      Staat jouw korte keten verhaal in z’n kinderschoenen? Of wil je jouw werkwijze net uitbreiden? Onze DLV-adviseurs helpen je graag verder!





      DEEL DIT BERICHT:

      Recente projecten

      Nieuwsbrief agro Inschrijven
      Nieuwsbrief voor paardenhouders Inschrijven